Meerjaren Prognose Grondexploitaties vastgesteld

eiland4.pngzaterdag 06 juni 2020 12:41

In de vergadering van de gemeenteraad is de zogenaamde Meerjaren Prognose Grondexploitaties vastgesteld. Dat is een financiƫle prognose voor alle grote bouwprojecten in ons dorp waar de gemeente een rol in speelt, omdat zij de grond bezit en/of omdat zij de openbare ruimte (wegen, water, groen) moet inrichten.

Onze gemeente heeft veel grond en er lopen in ons dorp veel nieuwbouwprojecten. De gemeente heeft in het verleden ook eel geld geleend om de grond te kopen. Dat geld moet worden terugverdiend als de projecten worden uitgevoerd en de grond wordt verkocht. In het verleden hebben sommige partijen grote zorgen geuit over het grondbeleid van de gemeente en negatieve toekomstscenario's geschetst, omdat, met name tijdens een economische crisis van 2008-2014, de grondprijzen daalden. De ChristenUnie is ook voorzichtig geweest, maar nooit in paniek geraakt. Wij hebben altijd aangegeven achter het beleid van de gemeente te staan. Soms verlies je geld aan een project, maar vaak hou je er aan over. Dat is de afgelopen 20-30 jaar ook gebleken.
Bovendien moeten we dit soort nieuwbouwprojecten blijven uitvoeren, om ons dorp te blijven ontwikkelen. Als je niets doet loop je geen risico, maar staat je dorp stil. En we willen allemaal graag nieuwe huizen en voorzieningen voor onszelf en onze kinderen. Daarom vond de ChristenUnie de risico's die de gemeente heeft genomen altijd verantwoord.
Nu we de prognose voor de komende jaren zien, blijkt dit een goed beleid te zijn geweest. De prognoses zijn positief. Op vrijwel elk project wordt winst gemaakt. Eigenlijk is alleen het project Zuiderzee een negatieve uitschieter. Maar dat is al jaren bekend. Daarom is voor dit verlies een reserve gevormd. En het verlies blijkt nu iets lager te zijn dan eerder verwacht. Dat neemt niet weg dat het maken van verlies een tegenvaller is, maar het wordt gelukkig ruimschoots gecompenseerd door de winsten die we de afgelopen jaren op andere projecten hebben gemaakt. Per saldo dus een positief beeld.
Toch liggen er ook gevaren op de loer. Wat zullen de gevolgen van de Corona crisis zijn voor de woningmarkt en dus voor de nieuwbouwprojecten van de gemeente? We weten het nog niet, maar de onzekerheid is er. We zullen dus als ChristenUnie ook de komende jaren de grondexploitaties nauwlettend blijven volgen.