Mobiliteitsplan is vastgesteld

bunschoten_wegen.pngmaandag 01 juni 2020 21:51

Donderdag 28 mei heeft de gemeenteraad het mobiliteitsplan vastgesteld. Dit plan is de opvolger van het GVVP (gemeentelijk verkeers en vervoersplan) dat liep van 2013-2017. Het opstellen van een nieuw plan is enkele jaren uitgesteld. Nu ligt er weer een nieuw plan. In dit plan wordt gekeken naar wat nodig en wenselijk is op het gebied van de wegen in Bunschoten. Zowel hoofdwegen secundaire wegen als fietspaden, zowel binnen de bebouwde kom als in het buitengebied met alle recreatieve fietspaden. Onderwerpen die hierin naar voren komen zijn onder anderen hoe houden we Bunschoten bereikbaar, welke maatregelen kunnen we nemen om de veiligheid te verbeteren en wat kunnen we doen om de ervaren parkeerproblemen op te lossen.

Het plan is tot stand gekomen met participatie van burgers. Begonnen is met een enquête die door veel burgers is ingevuld. De onderwerpen die veel zijn genoemd zijn meegenomen in het plan. De ongevallencijfers van de laatste jaren zijn ook meegenomen. Als ChristenUnie kunnen we ons in hoofdlijnen vinden in de plannen.

Om enkele zaken te noemen waar wij helemaal achter staan:

• doortrekken fietspad langs de  Oostelijke Randweg
  • reconstructie kruispunt Bikkersweg Pr. Irenestraat
  • mogelijkheden bekijken overzichtelijker maken kruising Zuidwenk, Schouw en Oostsingel
  • onderzoek naar het veiliger maken van de rotondes, en extra aandacht voor juist gebruik van de rotondes, met name door fietsers en snor(brom)fietsers.

Voor drie zaken hebben we extra aandacht gevraagd:

In de eerste plaats de ontsluiting van Rengerswetering. De eerste drie eilanden (de Kampen) moeten straks het eiland verlaten naar de Oostelijk Randweg op één punt. Dit lijkt weinig en zou tot vertraging kunnen leiden. In het plan worden nog geen concrete maatregelen genoemd, maar gesteld wordt dat de oplossing gezocht moet worden in het verhogen van de capaciteit van het kruispunt. Wij hebben de wethouder opgeroepen dit goed in de gaten te houden en niet te lang te wachten met eventuele maatregelen, daar de rotonde door het sluipverkeer van de Nijkerkerweg ook regelmatig vastloopt.

In de tweede plaats hebben wij vraagtekens gezet bij het plan om aan de oostkant van de Westsingel tussen de verkeerslichten bij de Oostelijk Randweg en de Velduil een fietspad aan te leggen. De eerste vraag is of hier wel voldoende ruimte voor is gezien de geluidswal bij de Meerkoet en de gracht bij de Torenvalk. Daarbij komt dat dit een zeer dure aangelegenheid wordt. Als we de ongevallen cijfers bekijken zit er niet veel verschil tussen het aantal ongelukken op de rotondes waar aan twee kanten van de Westsingel een fietspad ligt en aan één kant. Het nut en de noodzaak wordt door de ChristenUnie sterk in twijfel getrokken. In de  planning wordt hier pas na 2024 mee begonnen. Wij zullen de ongevallen cijfers in de gaten houden en ter zijner tijd beoordelen of dit wel nodig is, gezien de hoge kosten.

Als laatste hebben wij aandacht gevraagd voor het snelfietspad naar Amersfoort. Wat ons betreft moet op een snelfietspad geen plaats zijn voor landbouwverkeer. Het zware landbouwverkeer, dat soms met 60 km per uur over de parallelweg rijdt is een onveilige situatie voor al de schoolgaande kinderen waar zo snel mogelijk een einde aan moet komen.

Jaarlijks wordt bekeken welke in het mobiliteitsplan opgenomen plannen uitgevoerd gaan worden in verband met de beschikbare financiën. Zo kunnen we als ChristenUnie ook elk jaar mee bepalen of plannen wel of niet doorgaan of dat ze worden doorgeschoven naar latere jaren.