Grote buienspeeldag in 2021?

popup-logo.pngdinsdag 21 juli 2020 19:00

Wij vinden dat de jonge inwoners van Bunschoten wel een compliment verdiend hebben. Het is een bijzonder jaar geweest waarin veel evenementen niet doorgegaan zijn en de jongeren zich goed gehouden hebben aan de regels rondom Corona. Wat ons betreft komt er in 2021 een speciale dag voor onze kinderen.

Om dit voor elkaar te krijgen hebben we tijdens de behandeling van de kadernota de motie 'Buiten spelen is te leren' ingediend. De motie heeft het (nog) niet gehaald. De wethouder heeft toegezegd dat hij begin 2021 met een voorstel komt. Dit kan pas begin 2021 omdat er dan bekend is welke budgetten uit 2020 niet gebruikt zijn en ingezet kunnen worden in 2021.

De motie zoals deze ingediend is:

Overwegende dat:

1. Er in 2020 veel evenementen gericht op onze kinderen niet doorgegaan zijn, zoals de Buitenspeeldag, Avond4daagse, Schoolsportdag en Koningsdag;
  2. Er steeds minder buiten gespeeld wordt;
  3. Buiten spelen goed is voor kinderen;
  4. Er dit jaar veel minder subsidie uitgegeven is aan activiteiten voor onze kinderen;
  5. Onze kinderen wel een compliment verdiend hebben;

Verzoekt het college:

1. Om in 2021 een dag speciaal voor onze kinderen te organiseren en dit bij voorkeur op 9 juni (Nationale Buitenspeeldag) te doen;
  2. Als gemeente actief contact te zoeken met buurten, scholen en instellingen om mee te doen aan de Buitenspeeldag en dit financieel te ondersteunen;
  3. Als gemeente op die dag een groot en vrij te bezoeken plein (bijv. Spuiplein, De Westmaat) in te richten waar kinderen kunnen spelen op onder andere springkussens en trampolines;
  4. Dit te bekostigen van de niet uitgekeerde subsidies van 2020 en de subsidies van 2021 die er sowieso al voor dit soort activiteiten zijn.