Waarom maken we ons druk om het baggerslib van het Kleine Zeetje?

baggerspecie_kleine_zeetje.pngdinsdag 21 juli 2020 20:22

Het Kleine Zeetje wordt uitgebaggerd. Eindelijk! Maar, wat gaat er gebeuren met het slib wat afgevoerd wordt? De afgelopen weken is de fractie hier flink druk mee geweest. Want het slib zou gestort worden aan de Fokjesweg en dat vonden we een slecht plan! Wat is het hele verhaal hierachter en waarom maken we ons zorgen?

Bewoners van de Fokjesweg trokken bij de fractie aan de bel toen ze eind april een brief kregen waarin vermeld stond dat de volgende week gestart werd met de werkzaamheden bij het Kleine Zeetje. Die brief ontvingen de bewoners omdat het slib gestort zou worden op een perceel aan de Fokjesweg, waardoor zij als omwonenden hinder zouden ondervinden van de werkzaamheden. Alles leek al geregeld te zijn en de werkzaamheden zouden gaan starten.

Uit navraag bij de gemeente bleek dat de aannemer geen vergunning had aangevraagd om het slib te storten en zonder vergunning van start wilde gaan. Ook was er verder geen contact met de omwonenden geweest en leek niemand zich bewust te zijn van het risico wat hier genomen werd. Door de vragen die de omwonenden stelden, en de druk die we als ChristenUnie opvoerde, ging het college zich actiever met deze zaak bemoeien. Zo gingen ze met omwonenden in gesprek en controleerde ze of de aannemer de vergunning op orde had. Dat bleek niet het geval te zijn.

De aannemer had bodemonderzoek gedaan naar eventuele vervuiling in het slib. Uit dit onderzoek was niets verontrustends gekomen. Maar toen de omwonenden zelf onderzoek lieten doen, als een second opinion en ook lieten testen op de aanwezigheid van fosfaat en stikstof, bleek dat er veel te hoge waarden stikstof en fosfaat gemeten werd. De grond bleek dus wel degelijk vervuild!

De ChristenUnie vond het een groot risico om dit vervuilde slib, te storten op een stuk weiland wat grenst aan de vervuilde Westdijk en vroeg het college hiervoor geen vergunning te verlenen.  Want dit is een heel kwetsbaar gebied waar al veel vervuiling is! De watergangen van deze gebieden zijn afgesloten en de dieren mogen daar niet uit drinken en moeten binnen blijven omdat er eerder koeien overleden zijn aan het drinken van vervuild water. Door slib te storten in dat gebied, wordt de vervuiling nog groter. Bovendien zijn er regels aan de hoeveel fosfaat die op het land verwerkt mag worden volgens de "fosfaatwet”.

Hier houdt de gemeente geen rekening mee omdat dit buiten haar bevoegdheid valt.

Het lijkt erop dat het college vooral vanuit financieel oogpunt deze keuze heeft gemaakt. De aannemer die nu gekozen is, kan het werk voor een veel kleiner bedrag doen dan andere aannemers die zich hadden ingeschreven en die de grond wel zouden afvoeren en reinigen. De gemeenteraad had budget beschikbaar gesteld voor deze baggerklus, en de helft van dit budget wordt maar gebruikt doordat het slib op het weiland gestort wordt. Er wordt dus op basis van financiën een keuze gemaakt, terwijl dit niet goed is voor dit kwetsbare gebied.

We hebben meerdere keren geprobeerd het college op andere gedachten te brengen en toch te kiezen voor het afvoeren en reinigen van de grond. Dit zou duurder zijn, maar voor het grootste deel van de kosten was al budget gereserveerd. Bovendien zou dit een veel betere oplossing zijn voor het kwetsbare land en voor de omwonenden van dit gebieden. De boeren die daar wonen hebben al zoveel overlast van de vervuilde Westdijk. Helaas mocht dit alles niet baten. Het college, gesteund door de coalitiepartijen ( VVD,CDA,SGP en CAP) blijft bij het storten van de bagger op het weiland aan de Fokjesweg.

Als ChristenUnie zijn we blij dat het Kleine Zeetje uitgebaggerd wordt, want dat is hard nodig! Maar we zijn niet te spreken over deze manier hoe dit slib afgevoerd wordt en dit onzorgvuldige proces.