Bibliotheek niet in De Ouwe Sjool: een gemiste kans!

Foto Ouwe Sjool.jpgvrijdag 17 april 2020 13:31

Tijdens een besloten commissievergadering is het besluit genomen dat de bibliotheek niet gevestigd zal worden in De Ouwe Sjool maar in het pand op de Nieuwe Schans 27-29 (woonwinkel Menq). Als ChristenUnie vinden we dit onbegrijpelijk en echt een gemiste kans.

Jarenlang zijn er plannen dat de bibliotheek gevestigd zou worden in De Ouwe Sjool. Dit historische pand en het gebied daar omheen is al jaren een soort open wond in ons prachtige centrum. Plannen om dit pand op te knappen zijn er al lang. Het vestigen van de bibliotheek in de pand was sinds 2014 onderdeel van dit plan en daarbij zou dan ook een horecagelegenheid komen met dagbestedingslocatie.

Dit was ook de lijn die het college volgde en als ChristenUnie hadden we daar contact over, onder andere met de bibliotheek en de Stichting Monumenten.

Groot was onze verbazing toen wij in het commissiestuk lazen dat er meerdere opties als mogelijke locatie waren en het college een keuze vroeg van de commissie.

Tijdens de vergadering hebben we onze verbazing kenbaar gemaakt en ons hard gemaakt om de plannen die er al jaren lagen voor het opknappen van de Ouwe Sjool en het daar vestigen van de bibliotheek nu uit te voeren en zo deze open wond in het centrum te herstellen. Tijdens de vergadering merkten we dat we als ChristenUnie de enige waren met deze wens en werd er gekozen voor vestiging van de bibliotheek in Menq.

Echt een gemiste kans om de Ouwe Sjool en de omgeving op te knappen en een mooie nieuwe bestemming te geven!

Lees hier de volledige bijdrage van de ChristenUnie tijdens de commissievergadering.