Horeca en evenementenbeleid vastgesteld

horecabeleid_bunschoten.pngmaandag 13 april 2020 20:56

Tijdens de raadsvergadering werd het beleid voor de horeca en evenementen in ons dorp besproken en vastgesteld. Als ChristenUnie hebben we een heel aantal zaken aangestipt en aangescherpt.Hieronder lees u onze bijdrage die we deden in de raadsvergadering van 5 maart 2020

Voorzitter, in de commissie is dit stuk uitgebreid besproken en hebben we als ChristenUnie een heel aantal punten aangestipt die wat ons betreft nog verder aangescherpt konden worden. We waren blij met de memo die we gisteren ontvingen waarin een aantal van die zaken toegevoegd worden aan het horeca- en evenementenbeleid.

Zo wordt er nu expliciet als benoemd dat er bij de horeca- en evenementen rekening gehouden wordt met het leef- en woongenot van de inwoners en dat de zondagsrust, waarvan het bijzonder is dat we die in Bunschoten nog zo hebben, behouden blijft.

Dank ook voor de toelichting met betrekking tot de muziektijden, dit is voor ons duidelijk.

We zijn ook blij dat gekeken gaat worden of het BFV-toernooi als evenement bestempeld kan worden. De goede samenwerking die er tussen de organisatie en de gemeente is kan zo verder geoptimaliseerd worden waardoor de veiligheid van de bezoekers van dit steeds grotere wordende toernooi gewaarborgd blijft en er nog meer rekening gehouden kan worden met de omwonenden. Hierbij vragen we u wel rekening te houden met een overgangsperiode voor de komende editie zodat de organisatie de tijd krijgt om aan de vereisten van de vergunning te voldoen.

Over het eventueel inzetten van mysteryguest met minderjarigen als controlemiddel zijn wij niet positief. Wij vinden het niet wenselijk dat minderjarigen hiervoor worden gebruikt en adviseren u dit niet in te zetten.

Dan hebben we nog een vraag over de adviescommissie. Tijdens de commissie hebben we aangegeven dat hoe de adviescommissie in dit beleidsstuk voorgesteld wordt, wij een aantal bedenkingen hebben met betrekking tot de samenstelling en de bevoegdheden van deze commissie. De burgemeester gaf toen aan dat we hierover nog te spreken komen wanneer het bestemmingsplan vastgesteld wordt. Betekent dat, dat we door het aannemen van dit stuk niet vastzitten aan een adviescommissie en er ook nog geen afspraken gemaakt zijn over hun samenstelling en hun bevoegdheden? Want dit staat nog wel zo in het stuk beschreven.

Tenslotte zijn we blij dat alle partijen zich scharen achter de sluitingstijden zoals die nu zijn. Mooi dat het plan wat  voorgesteld is door de vorige coalitie nu de goedkeuring van alle partijen kan dragen.