Geen extra geld voor preventie en verslavingszorg

Alma Broekmaat Carolien van der Goot
Door Alma Broekmaat, Carolien van der Goot op 3 november 2023 om 16:32

Geen extra geld voor preventie en verslavingszorg

De ChristenUnie heeft bij de begroting het voorstel gedaan om het budget van preventie en verslavingszorg te verdubbelen (van 36.000 naar 75.000 euro). De gemeente krijgt van de landelijke overheid volgend jaar bijna 400.000 euro extra wat we in kunnen zetten vooral allerlei doeleinden om de gezondheid van onze inwoners te bevorderen (SPUK-regeling/GALA). Een deel van die gelden wil de ChristenUnie inzetten voor preventie en het bieden van zorg om los te komen van verslaving.

Zo kan er extra geld naar de uitvoering van het preventieakkoord en kan ook een organisatie als Waypoint door subsidie meer hulp gaan bieden. Dat we hier extra geld aan uitgeven is nodig. We maken ons zorgen om het middelengebruik onder onze inwoners en willen hen hiertegen beschermen.

Dit voorstel hebben we ook gedaan nadat de wethouder vorig jaar de oproep in de raad deed om meer geld voor dit onderwerp vrij te maken en om dit probleem serieuzer te nemen. De ChristenUnie gaf gehoor aan die oproep en kwam dus met dit voorstel.

In de bespreking gaf de wethouder aan dat de extra gelden vanuit de SPUKregeling al verdeeld zijn en dat hiervan in principe niets naar preventie / verslavingszorg gaat. Wel gaf hij aan dat, met wat schrapen vanuit andere bestemmingen, er misschien 10.000 euro alsnog vrij gemaakt kon worden voor dit doel.

We hebben samen met de SGP overlegd en daarop ons voorstel aangepast: geen verdubbeling van het budget voor preventie/verslavingszorg, maar een verhoging van 10.000 euro. Die financiële ruimte was er en we weten dat het zeker mogelijk is om budgetten anders te verdelen. Daarbij hebben we gevraagd komend jaar de komen met een plan om het middelengebruik terug te dringen en te kijken of hier nog meer geld voor nodig zou zijn.

Wat schetste onze verbazing. De wethouder was niet bereid ons voorstel te steunen en wilde zelfs geen 10.000 euro extra besteden aan preventie/verslavingszorg. Ook de coalitiepartijen gaven aan dit budget niet vrij te willen maken, ondanks dat we als gemeente de financiële middelen hiervoor krijgen van de overheid.

De ChristenUnie is erg teleurgesteld in deze houding. Het maakt duidelijk dat de wil er bij dit college en de VVD, CDA en CAP niet is. Dat vinden we onbegrijpelijk, zeker ook gezien de verdrietige situaties die er in ons dorp zijn geweest. In het debat werden er nare woorden geuit over de organisatie Waypoint. Dat deed pijn, want Waypoint is een organisatie die belangrijk werk verricht in ons dorp en veel inwoners heeft geholpen. Het krijgen van een verslaving kan iedereen overkomen. En dan is het belangrijk dat je hulp kunt krijgen om daar vanaf te komen. Wij vinden dat we daarin meer hulp moeten bieden. En we vinden ook dat de hulp die geboden wordt meer gewaardeerd moet worden.

Wij laten het hier niet bij en blijven met voorstellen komen om meer in te zetten op preventie en hulp bij het loskomen van verslaving.