Voor de (d)raad van Maria Zwaan
Wie vanaf het Gooi over de A1 richting Hoevelaken rijdt, komt ter hoogte van Baarn een bord tegen: 125 jaar ARKEMHEEN EN EEMLAND, oftewel 125 jaar een landschap dat nu
Nationaal landschap is, OPEN EN VITAAL.
Maar misschien vraagt u zich met mij wel af, hoe lang we dit nog zo houden.
We weten van de wespentaille in dit landschap, die Vathorst nog scheidt van onze gemeente grenzen. Het is bekend dat er in onze gemeente beperkt en in Vathorst op uitgebreide schaal gebouwd wordt. En wat te denken van de verkeersdruk die dit alles met zich mee brengt!
Nu worden er allerlei plannen ontwikkeld om onze leefomgeving aangenaam te houden en te verbeteren. Een voorbeeld daarvan is de SVGV, wat staat voor samen vernieuwen in de Gelderse Vallei en Eemland.
Hun slogan is: “WANT BUITEN GEBEURT HET.” Allerlei aspecten komen aan de orde, zoals natuur, water, landbouw, leefbaarheid, milieu, recreatie, landschap en cultuurhistorie.
Een van hun plannen is, met respect voor de natuur nieuwe fiets- en wandelpaden aan te leggen. Het gebied loopt globaal van Maarn tot Otterloo en van Wageningen tot Harderwijk.
Midden daarin ligt ook ons mooie dorp en dat willen we ook graag zo mooi houden!
Dat de bereikbaarheid en doorstroming van de regio een heikel punt is, zal niemand ontkennen. Ook hier worden allerlei plannen bedacht zolas te lezen in de Startnotitie Knooppunt Hoevelaken. In de jaren 50 was het knooppunt Hoevelaken nog een simpele rotonde, begin jaren 70 werd het uitgebreid tot de huidige klaverbladvorm om de verkeersstromen te kunnen verwerken maar anno 2009 is dit absoluut onvoldoende en voldoet het klaverblad niet meer.
Nu is de Startnotitie Knooppunt Hoevelaken onderdeel van het samenwerkingsprogramma Verder, Mobiliteit in Midden-Nederland. Hierin wordt het gebied van de Ring Utrecht en de driehoek Utrecht-Hilversum-Amersfoort nader bestudeerd.
Omdat de verkeersproblemen op knooppunt Hoevelaken behoorlijk ingewikkeld zijn, wordt gezocht naar een voorkeursalternatief dat is opgebouwd uit de meest kansrijke delen van de vier hoofdalternatieven. Het alternatief moet natuurlijk passen binnen het beschikbare budget en voldoen aan wet- en regelgeving. Zoals de planning nu loopt zal de uitvoering van het project pas vanaf 2015 van start gaan. Daarom staan er al wel een aantal “non-regret” maatregelen op de rol en dat zijn maatregelen die op wat kortere termijn genomen kunnen worden waar het effect van merkbaar is en die op langere termijn ook passen in de plannen.
In hoeverre het plan van VNO-NCW, waarin het gaat over de Eemlus in bovenstaande plannen past is nog de vraag. De Eemlus zou een nieuwe snelweg zijn die begint waar A1 en A30 samenkomen. De weg zou tussen Nijkerkerveen en Nijkerk doorlopen om bij de A1 afslag Bunschoten te eindigen. Gelukkig heeft de politiek in Nijkerk de aanleg van de Eemlus eensgezind afgewezen.
En dan komen we via de Eemlus toch weer wat dichter bij huis. Want hoe zal het met onze provinciale wegen gaan waar ook steeds meer sluipverkeer komt? Wat te denken van het verkeer vanaf de Veluwe dat Hoevelaken omzeilt en zorgt voor verstoppingen met name op de Nijkerkerweg en vervolgens op de Bisschopsweg? En wat te denken van de N199 met de zwaarbelaste aansluiting van Bunschoten op de A1?
De politiek zal alle zeilen moeten bijzetten om de provincie op deze problematiek te blijven wijzen. En ook de coalitie van de ChristenUnie en BetaalbaarBunschoten zullen hun beloften van veiliger provinciale wegen moeten blijven nakomen.
Nu wil men in de plannen meer mensen op de fiets naar het werk zien te krijgen, maar zou u daar voor voelen of is toch gratis openbaarvervoer de beste oplossing?
En dan zijn we zo maar weer terug in ons eigen dorp waar op een mooi schaatsweekend de problemen ook niet van de lucht waren, met name op de Westdijk dan. Doodeng dat automobilisten met 2 wielen op de dijk en 2 wielen zwevend moesten zien te passeren!
Er zijn mensen die denken de oplossing te hebben. Een VIERBAANSWEG maken van die dijk! Maar vorig jaar kreeg ik het verzoek van iemand uit Eemdijk of de politiek er niet voor kon zorgen dat de dijk autovrij werd!
Dus u ziet alweer: zoveel hoofden, zoveel zinnen en helaas heeft de politiek ook niet altijd de zeggenschap, laat staan het antwoord.
Maar mocht er nog weer eens geschaatst kunnen worden, zorg dan dat u de plannen van de overheid voor bent en stap eerst op de FIETS en daarna op de SCHAATS!
Maria Zwaan
Raadslid ChristenUnie
Reacties op 'Voor de (d)raad van Maria Zwaan'
Geen berichten gevonden
Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.