Financiële kaders voor de komende jaren

Door Alma Broekmaat op 4 juli 2024 om 17:23

Financiële kaders voor de komende jaren

In de gemeenteraad werd de Kadernota 2025-2028 vastgesteld

Donderdag was één van de belangrijkste raadsvergaderingen van het jaar: we stelden de financiële kaders voor de komende jaren vast.

Als start hielden alle partijen hun Algemene Beschouwingen over de komende jaren. Hierin werd vooruitgeblikt naar de toekomst en de uitdagingen die de gemeente daarin te wachten staan. Namens de ChristenUnie vertelde fractievoorzitter Alma Broekmaat hoe de partij aankijkt tegen de toekomst. Allereerst stipte Alma aan dat er meer vaart gemaakt moet worden met het bouwen van woningen en het goed verdelen van woningen. Hierin liggen allerlei kansen die met meer voortvarendheid opgepakt moeten worden.

De financiële situatie van de gemeente ziet er op de korte termijn minder goed uit. Dat komt omdat we minder geld van het Rijk krijgen voor de taken die we hebben. Daarom moet er bezuindigd worden. Er is een overzicht gemaakt van bezuinigingen die we zouden kunnen doorvoeren, in combinatie met het verhogen van de lasten voor de inwoners. Wat de ChristenUnie betreft doen we dit met mate en kunnen we hierbij ook putten uit de reserves die we als gemeente hebben opgebouwd. We willen elk jaar kijken wat er echt nodig is en dan pas besluiten of er bezuinigd moet worden en/of de lasten verhoogd moeten worden. Voor de ChristenUnie staat als een paal boven water dat we liever de sociaalste gemeente zijn in plaats van de goedkoopste gemeente.

Daarbij is het belangrijk dat we blijven investeren. Bijvoorbeeld in goede scholen en sportvoorzieningen in ons dorp. Voor de komende jaren staan er diverse investeringen op de planning en we zijn blij dat we hiervoor de financiële middelen hebben. We vinden het belangrijk dat hierbij goed wordt samengewerkt met de scholen en de sportverenigingen, zodat de nieuwbouw en renovaties breed gedragen worden.

Samen met andere partijen dienden we diverse voorstellen in om:

• meer te investeren in preventtieve maatregelen voor de jeugdzorg
  • geld vrij te maken voor alcohol- en drugspreventie
  • goed te zorgen voor archieven lokale krant en kerken
  • herinrichting en drainage Memento Mori

Tijdens de raadsvergadering de ChristenUnie ook het initiatief voor een aantal voorstellen. Zo dienden we een motie in om te onderzoeken of er een grote speeltuin met een speeltuinvereniging kan worden opgezet. In ons verkiezingsprogramma was dit al opgenomen omdat we er al een tijd door inwoners over aangesproken worden dat deze wens er is. Nu er op social media een initiatief is om inwoners hierover enthousiast te maken, vinden we dat de gemeente dit moet omarmen en ondersteunen.

Ook dienden we een motie in om een rondetafelgesprek te organiseren voor ondernemers over samen duurzaam ondernemen. Vanuit ondernemers horen we dat er veel kennis en kunde op dit gebied aanwezig is, die ze graag met elkaar willen delen om samen de transitie naar het besparen van energie en het verduurzamen van bedrijven door te maken. De gemeente kan hierin het initiatief nemen en zo een verbindende rol spelen.

Daarnaast dienden we een voorstel in om geld beschikbaar te stellen voor de viering van 80 jaar vrijheid. Vrijheid is niet vanzelfsprekend en we moeten het niet gewoon gaan vinden dat we in vrijheid mogen leven. Het markeren van dit moment vinden we belangrijk.

Ook vinden we het belangrijk dat wij als watersportgemeente goede sanitaire voorzieningen hebben rondom de havens. Omdat de sanitaire voorzieningen in de Havenstraat aan groot onderhoud toe zijn, moet dgemeente hiervoor zorgen in samenwerking met de Watersportvereniging.

Al onze voorstellen kregen steun van andere politieke partijen, waardoor ze aangenomen zijn! De komende tijd gaat de gemeente hiermee aan de slag.

Lees hier de complete tekst van de algemene beschouwen van de ChristenUnie.

Labels: ,