ChristenUnie bezoekt Voestalpine

Arie Koops
Door Arie Koops op 26 juni 2024 om 18:00

ChristenUnie bezoekt Voestalpine

De fractie van de ChristenUnie heeft een werkbezoek gebracht aan Voestalpine Bunschoten. Lot Aarts, Giel van Driel en Bert Koelewijn verzorgden een uitgebreide voorlichting en rondleiding.

Voestalpine Bunschoten, vroeger Polynorm, heeft sinds de oprichting in 1948 altijd een grote rol gespeeld in onze gemeente. Duizenden mensen hebben er gewerkt. En ook nu nog is het één van de grootste werkgevers in onze gemeente.

Voestalpine Bunschoten is onderdeel van het Oostenrijkse concern Voestalpine, maar nog steeds een zelfstandig opererend bedrijf. De fractie van de ChristenUnie werd geïnformeerd over de verduurzaming van het bedrijf, de bedrijfsschool en de algemene bedrijfsvoering. Men kreeg ook een rondleiding, wat een goed indruk gaf van de omvang en de professionaliteit van het bedrijf.

Bij Voestalpine heeft verduurzaming een hoge prioriteit. Het doel is om in 2035 helemaal CO2-neutraal te zijn. Er liggen inmiddels 40.000 (!) zonnepanelen op de daken. Door deze en veel andere maatregelen is de CO2-uitstoot al met 54% teruggebracht.

De bedrijfsschool van Voestalpine is een begrip. Daar zijn in het verleden veel dorpsgenoten opgeleid. Velen werken nu nog steeds bij het bedrijf, maar vaak ook bij andere bedrijven in ons dorp. De school heet tegenwoordig Automotive Academy Bunschoten, is sterk gemoderniseerd en werkt samen met scholen in de regio (MBO en HBO).

Voestalpine gaf ons als ChristenUnie mee, dat men graag wil samenwerken met de overheid, maar vooral ook met andere bedrijven in ons dorp. Men denkt dan met name aan verduurzaming en opleiding van personeel. Op beide onderwerpen staan we voor grote uitdagingen en hebben we elkaar nodig. Het zou daarom mooi zijn als bedrijven, ook in ons dorp, de handen in één slaan.

Labels: