Gedenken en vieren

Carolien van der Goot
Door Carolien van der Goot op 3 mei 2024 om 20:07

Gedenken en vieren

Onderstaande bijdrage werd geplaatst in de rubriek 'Voor de (d)raad' in de Bunschoter

Deze week valt er weer veel te vieren, maar ook te gedenken. Wij vieren onze vrijheid en gedenken alle slachtoffers die voor ons zijn gevallen. Al 79 jaar leven wij in vrijheid. Vrijheid is een groot goed.

Kijk naar de landen om ons heen waar oorlog is en dictatuur. Je ziet wat een ellende het teweeg brengt. Mensen worden krijgsgevangenen, politieke gevangenen, sterven van de honger, vinden de dood of raken alles kwijt. Als je het journaal bekijkt word je er stil en verdrietig van. Stromen van vluchtelingen zwerven over de hele wereld. Mensen die elkaar kwijtraken. Dit geeft zoveel pijn en verdriet

En dan wij hier in Bunschoten in Nederland. Eten in overvloed, verjaardag hier en feestje daar, wat zijn wij een gezegende mensen. Alhoewel je toch steeds meer, ook dicht bij huis, geconfronteerd wordt met armoede, eenzaamheid, ziekte, ruzie en verslavingen.

Wat is het dan ook goed dat hier nog veel mensen behulpzaam zijn. Dat er, zo lijkt het, weinig gevaar is in onze leefomgeving. Alhoewel, je merkt dat op facebook, Instagram en X en alle andere sociale media, wij als mensen toch wel grenzen overschrijden. Wanneer je een mening deelt mag ieder er anders over denken. Maar de kritiek is soms op de persoon en heel bedreigend. Eigenlijk wordt onze vrijheid dan ook al beknot. Dit belemmert mij vaak om belangrijke dingen te delen. Want al meerdere malen ben ik voor van alles uitgemaakt. Als politica voor de ChristenUnie is soms al beter niet al te veel te schrijven of te zeggen. Natuurlijk is het belangrijk om een olifantshuid te hebben. Maar het prikt wel, je wordt er niet vrolijk van. Soms denk ik dat wij hierdoor al niet meer echt in vrijheid leven.

Vrijheid betekent dat je mag denken en zeggen en doen wat je zelf wilt. Maar daar zijn ook grenzen aan. Iemand bewust beledigen op basis van ras, godsdienst, levensovertuiging, beperking of seksuele geaardheid is niet toegestaan. Ook mag je haat of geweld tegen anderen niet aanmoedigen.

4 mei herdenken we de 10.000 den doden die in vrijheid geleerde morele waarden nastreefden en daar hun leven voor gaven. Wordt het dan niet eens tijd dat wij die vrijheid mogen beleven en vieren vanuit een morele vrijheid. Dit houdt in dat wij onze vrijheid van mening begrenzen, zodat andersdenkende niet gekwetst, beschadigd of erger zich bedreigd en onvrij voelen. Vrijheid kan niet zonder verantwoordelijkheid. Wij moeten onze verantwoordelijk dus nemen. Dan is het pas voor alle inwoners van Nederland 5 mei bevrijdingsdag.

Stel dat we deze week van feesten en gedenken nu ook dit eens overdenken. Ik wens iedereen goede dagen toe. Met herdenken en vieren.

Labels: