Wonen is bouwen aan gemeenschappen

Alma Broekmaat
Door Alma Broekmaat op 15 maart 2024 om 19:57

Wonen is bouwen aan gemeenschappen

Onderstaande bijdrage werd geplaatst in de rubriek 'Voor de (d)raad' in de Bunschoter

Jongeren wonen noodgedwongen bij hun ouders omdat ze geen betaalbaar huis kunnen vinden. Ouderen zitten vast in hun te grote huis omdat er te weinig seniorenwoningen zijn. Voor alleenstaande starters is het onmogelijk om een huis te kopen. De wachttijd voor sociale huurwoningen is inmiddels gestegen tot acht jaar.

Als je dit zo leest lijkt het alsof wonen de afgelopen jaren een onderschikt onderwerp is geweest in Bunschoten. Hoe kan het dat er zoveel mensen zitten te wachten op een geschikt en betaalbaar huis?

Alle politieke partijen willen dat er zoveel mogelijk gebouwd wordt. Iedereen wil ook dat er zo snel mogelijk gebouwd wordt. En natuurlijk, het zit niet mee dat de prijzen zo erg gestegen zijn waardoor het bouwen van een woning duurder is. Ook kun je niet zo snel bouwen als je zou willen; de vergunningstrajecten zijn lang en er is een tekort aan vakmensen voor de bouw van woningen.

Maar de vraag is: Bouwen we de juiste woningen? En komen de woningen die we bouwen ook bij de juiste mensen terecht?

De ChristenUnie is van mening dat je bij het bouwen van woningen verder moet kijken dan het stapelen van stenen. Wonen gaat over samenleven, over het zijn van een gemeenschap in een straat, buurt of dorp. Artikel 22 lid 2 van onze Grondwet bepaalt dat de overheid moet zorgen voor huisvesting. Dit is een inspanningsverlichting, ook voor ons als gemeenteraad: we moeten ons best doen om iedereen van een passende woning te voorzien.

We zien dat de vrije markt dit niet lukt en dat ingrijpen van de overheid nodig is. Van woningmarktbeleid naar volkshuisvesting is de omslag die we moeten maken. Dit is de visie van de ChristenUnie en dat vraagt om duidelijke keuzes, ook in Bunschoten!

Hoe kunnen we een omslag creëren?

1. Bouwen van flexwoningen, zodat er op korte termijn woningen komen op plekken die later anders ingericht kunnen worden. Dit helpt starters en alleenstaanden voor wie een koophuis onbereikbaar is. Ook helpt dit in de huisvesting van mensen met een klein inkomen, statushouders en kunnen we de wachtlijsten voor de sociale huur verkorten.
  2. Werken aan de groei van gemeenschappen op de locaties van de vrij te komen gronden van de scholen. Deze gronden zijn zeer geschikt voor het bouwen van seniorenwoningen, eenpersoonswoningen en sociale huurwoningen.
  3. Creativiteit in de typen woningen die we bouwen en de samenwerking die opgezet kan worden met inwoners, woningbouwcorporaties en ondernemers.
  4. Maatregelen nemen om te zorgen dat de prijzen van woningen niet verder opgedreven verder en woningen terecht komen bij mensen die ze echt nodig hebben. Een woning is geen beleggingsobject. In een woning moet je wonen. Dit kun je bijv. stimuleren door het opleggen van een zelfbewoningsplicht op nieuwbouwwoningen.

We kunnen in ons dorp hier nog veel stappen in zetten. En dat is ook nodig omdat er diverse inwoners zijn die geen passende woningen kunnen vinden. Dat zien we allemaal direct in onze omgeving. De ChristenUnie ziet hierin een belangrijke taak en blijft zich inzetten voor passende woningen voor de inwoners van Bunschoten. Werk aan de winkel!

Labels: