Programmabegroting vastgesteld

CU-Logo-Bunschoten-RGB-SocialMediaPF.png Alma Broekmaat
Door ChristenUnie Bunschoten, Alma Broekmaat op 2 november 2023 om 23:50

Programmabegroting vastgesteld

De ChristenUnie vroeg hierbij extra aandacht voor de invulling van de schoollocaties en geld voor preventie

Elk jaar stelt de gemeenteraad de begroting voor de komende vier jaar vast. We kijken dan naar de financiële positie van de gemeente en spreken af hoe we al het geld wat binnenkomt gaan verdelen en waar we op in gaan zetten. De ChristenUnie deed hierbij de oproep: geloof in de samenleving!

De gemeente staat er financieel goed voor en heeft ruim voldoende reserves. Maar vanaf 2026 hebben we geen sluitende begroting omdat we dan minder geld vanuit het Rijk krijgen. We hopen dat dit nog wordt aangepast, wat goed mogelijk is met de komst van een nieuw kabinet en de maatregelen die verschillende partijen voorstellen in hun verkiezingsprogramma's.

Namens de ChristenUnie deed Alma Broekmaat aan het college de oproep om de hand niet helemaal op de knip te houden en zo het dorp op slot te zetten. "Geloof in onze samenleving. Wij zijn een krachtig dorp. We hebben voor uitdagingen gestaan, maar door samen te werken komen we heel ver. En natuurlijk kunnen we niet alles alleen en werken we samen met diverse gemeenten en organisaties om ons heen. Dat is juist onze kracht. Onze inwoners zijn ondernemend, nemen initiatieven en zorgen voor elkaar. Het is onze taak als lokale overheid om die kracht volledig te benutten, drempels weg te nemen en ons dorp te laten bloeien. Laat dat ons uitgangspunt zijn, ook bij de financiële uitdagingen" aldus Alma.

Ook stipte Alma de gewijzigde opstelling van het college aan m.b.t. de invulling van de vrij te komen gronden van de schoollocaties. Het behalen van de maximale winst lijkt niet meer een doel op zich. Iets waar de ChristenUnie zich steeds tegen verzet heeft: niet de hoogste winst is een doel op zich, maar het realiseren van woningen die nodig zijn voor onze inwoners, zoals seniorenwoningen, starterswoningen en sociale huurwoningen. Het college lijkt meer mee te bewegen met onze visie en daar zijn we heel blij mee! We denken graag mee over de exacte invulling van die gronden.

Verder vroeg Alma aandacht voor preventie en hulp bij het loskomen van verslaving. We zien dit als een groter wordend probleem in ons dorp en willen hier meer op inzetten. We deden een voorstel om hier extra geld voor vrij te maken. Dit voorstel werd helaas niet aangenomen. Hier lees je meer over de inhoud en bespreking van dit voorstel.

De begroting is uiteindelijk vastgesteld en ook wij hebben hier mee ingestemd. We wensen iedereen die bezig gaat met de uitvoering van de plan Gods zegen toe!

Lees hier de hele bijdrage van de ChristenUnie bij de begroting.

Labels: