uitreikingdupandonderdag 06 oktober 2011 12:46

Geachte beurshandelaren en alle aanwezigen die vandaag de visvakbeurs bezoeken. Ik ben onder de indruk van datgene wat hier plaats vindt en de manier waarop het georganiseerd is. Een echte vakbeurs. Ik hoop ook dat u deze dag de visserij op een goede manier in het zonnetje kunt zetten. En dat geldt in het bijzonder voor die bedrijven die genomineerd waren voor de beste winkel of meedongen naar de eerste prijs voor het uitvoeren van ambulante handel.

Dat ik hier als vertegenwoordiger van de plaatselijke ChristenUnie sta, heeft een bijzonder achtergrond. Normaal beweegt de politiek zich niet direct in kringen van de visserij op een vakbeurs. Dat we hier zijn op deze beurs is ook een unicum. Toch hebben we deze dagen samen iets gemeenschappelijks en dat is het thema duurzaamheid. Waar visbedrijven en politiek elkaar niet kunnen vinden!

Uit de berichtgeving blijkt dat het thema van deze vakbeurs duurzaamheid is en als je rondloopt, dan zie je dat meerdere bedrijven daar ook op een bepaalde manier invulling aan hebben gegeven.

We leven in een tijd waarin de economische crisis in Europa veel aandacht vraagt. En het raakt ook individuele mensen. Een term als consumentenvertrouwen is een sleutelwoord.

De recente plannen van het kabinet Rutte zorgen ook voor veel onrust. Bezuinigen is het parool op alle fronten. In de gemeente Bunschoten is het niet anders. Wij moeten als gemeente ruimt 2.1 miljoen bezuinigen en uit de laatste circulaire vanuit het rijk blijkt dat daar nog eens een bedrag van € 200.000,- bij komt. Dat betekent dat het parool bezuinigen is.

Als ChristenUnie fractie hebben tijdens de bespreking van de kadernota voor 2012 een pleidooi gevoerd om niet alleen in het defensief te gaan, maar ook proactief te werk te gaan. In dat kader wilden we het thema duurzaamheid op de politieke agenda zetten.    Investeren nu betekent dan dat je op termijn de kosten terugverdient, terwijl je veel bewuster met allerlei zaken omgaat, minder energie gaat gebruiken en meer gaat recyclen. Helaas hebben we voor onze plannen in de gemeenteraad geen meerderheid kunnen krijgen. We vonden en vinden dat we op dit terrein wel door moeten zetten en moeten laten zien dat we dit als politieke partij belangrijk vinden. Daarom willen we het gesprek hierover blijven stimuleren. Niet alleen in de gemeenteraad, maar ook door het gesprek onder de burgers te stimuleren en initiatieven op het terrein van duurzaamheid in het zonnetje te zetten. En dat laatste is vandaag het geval als we de duurzaamheidsprijs uitreiken.

Dat doen we omdat we als christenen vinden dat bewoners op deze aarde rentmeesters zijn die een stuk verantwoordelijkheid hebben gekregen en bewust hebben te leven.

Niet alleen de aarde uitbuiten en gebruiken, maar bewust omgaan met de schepping als rentmeesters. Het is niets voor niets dat het thema duurzaamheid de laatste jaren veelvuldig wordt genoemd en een belangrijk onderwerp is. Wat de club van Rome al signaleerde halverwege de vorige eeuw krijgt nu hierin zijn vervolg. En overal wordt de term duurzaamheid aan gekoppeld: ondernemerschap, energie, bouwen en ook aan leiderschap.

Toen duidelijk werd dat jullie half juni zo’n 350.000 pootaal gingen uitzetten was mijn eerste associatie: die komen in aanmerking voor de stimulansprijs die de gemeente in 2010 heeft ingesteld, een zogenaamde pluim.

Ondertussen waren we als ChristenUnie ook bezig met ons eigen thema en werd ook die link gelegd. Een van de initiatieven die we als fractie hebben genomen is een prijs uit te reiken aan een organisatie die naar ons idee op het terrein van duurzaamheid goede dingen doet. In eerste instantie denk je welke organisatie komt daar voor in aanmerking, maar toen we bezig waren bleek dat er ook in onze gemeente tal van bedrijven en instellingen zijn die zich verdienstelijk maken op dit terrein.

De instelling die vandaag de prijs krijgt, is stichting DUPAN, Duurzame Paling Nederland. deze prijs. Een stichting die zich intensief bezig houdt met in stand houden van de palingstand in Nederland.

Ze hadden door dat wanneer er geen actie werd ondernemen uiteindelijk de hele palinghandel (kwekerijen, vissers en handelaren) zou verdwijnen.

Als je de achtergrondinformatie leest over dit project, dan blijkt dat ze daarmee een lange periode bezig zijn geweest vanaf 2006 en dat er heel veel hobbels moesten worden genomen voor in november 2010 alle partijen gezamenlijk om de tafel zaten en een vereniging oprichten.

Het mooie van deze vereniging was dat alle betrokken partijen, kweek, handel en vissers de armen ineen sloegen. En een heel groot deel van deze activiteiten in dit kader werd bedacht aan een Spakenburgse keukentafel.

Een prachtig voorbeeld van het zogenaamde ketendenken, waarin iedereen die een rol speelt bij elkaar gebracht wordt en meedenkt.

We hadden een lijst met acht criteria beschikbaar waaraan je moest voldoen om in aanmerking te komen. En de stichting DUPAN voldeed aan een groot aantal van deze criteria:

¨       een initiatief met een lokale en/of nationale impact,

¨       innoverende elementen die draagvlak bevorderen,

¨       een duidelijke relatie met de samenleving van onze gemeente( veel werknemers)

¨       elementen die andere ertoe aanzetten om ook acte te ondernemen.

Ik feliciteer u. meneer Alex Koelewijn, als voorzitter en iedereen die hieraan een bijdrage heeft geleverd met het dat we de ChristenUnie prijs van de duurzaamheid mogen overhandigen.

Gefeliciteerd met uw inspanningen als stichting en dat u de moed niet hebt opgegeven. In de nieuwsbrieven heb ik gelezen dat u bezig blijft. Succes daarmee en ik hoop dat een groot deel van de pootal die u in juni hebt uitgezet in de toekomst als volwassen paling gevangen kan worden.

Daarom overhandig ik u graag de prijs die bestaat uit 2 delen, namelijk een trofee en een plaquette.

En u allen wens ik toen dat u samen hier twee goede beursdagen mag hebben, waarin u de visserij op een goede manier etaleert en op de kaart zet.

Met een belangrijke knipoog richting duurzaamheid, zodat u de sector gezond houdt en een wezenlijke bijdrage levert aan het in stand houden van de schepping.

Reacties op 'Toespraak Visbeurs i.v.m. de uitreiking van de duurzaamheidsprijs aan de stichting DUPAN'

Geplaatst op: 23-09-2015 12:24 Quote
One of the often neglected sources of ambitious benefits is definitely make. Marketing just isn't marketing and advertising, nor do you find it just a catchy term for your enterprise and also supplement.

Marketing to the target market is needed for every business achievement. Yet lots of businesses fail to brew a complete online marketing strategy to maximize the diverse marketing outlets accessible for increased being successful.

Most people are confused by types of loans out there. Here is actually a helpful personal loans guide that is common loans you can get today. Bad Credit Bank loan - The wrong Credit Bank loan is a lending product designed for any many people who a bad credit ranking.
A merchant payday loan industry keeps growing at a strong astonishing preview. This growth is really because traditional banks are usually not meeting the requirements of business owners.

The fresh Fiesta was released to significant and consumer acclaim, succeeding major funds before them had sometimes hit a forecourts, which proposes either a substantial amount of expensive promotion buzz or your car genuinely is wonderful. I i believe suspect a little bit from either.
Nieuw bericht