Meer aandacht voor wat er echt toe doet

portrtcu20_smalldinsdag 25 mei 2021 22:22

Hoe vind je het in de politiek Peter-Frans? Een vraag waar ik meestal wat vaag op reageer. Ik weet het antwoord niet. Het is een eer om me voor en namens de inwoners van Bunschoten in te zetten. Speciale aandacht van mij gaat uit naar kinderen, gezinnen en kwetsbaren. Wat het voor mij minder leuk maakt is dat het bijna altijd over geld gaat en niet over het daadwerkelijke probleem of het doel dat we nastreven.

Tiny en ik zijn ons huis aan het verbouwen. We hebben een potje waarmee we onze droom kunnen betalen. Als morgen één van onze zoons ziek zou worden en de behandeling door onszelf betaald zou moeten worden, dan zouden we geen seconde twijfelen: wakker worden en het geld gebruiken voor de zorg van die zoon. Dan maar even geen verbouwing.

Op dit moment gaat dat in politiek Bunschoten heel anders. Er is een speciaal geldpotje voor de zorg waarvan we voor het eind van het jaar de bodem meestal al zien. En dus wordt er door huidige coalitie gezocht naar bezuinigingen in de zorg. Dit alles om de spaarpot van de gemeente niet aan te hoeven raken en te blijven vullen. Een `verbouwing` zal zeker niet uitgesteld worden omdat we in de zorg van meer waarde kunnen zijn. En dat terwijl we echt het verschil kunnen maken voor die ene jongere, oudere, dat gezin.

Vorige week hadden we een avond over alcohol- en drugspreventie. Voordat we goed en wel op weg zijn komt er al een opmerking hoeveel dat wel niet moet gaan kosten. Dat vind ik onbegrijpelijk. Verslaving is echt een groot probleem in ons dorp. Het afgelopen jaar is er zelfs € 15000 bezuinigd op de preventie. Nu wordt er bijna hetzelfde bedrag uitgegeven voor het maken van een tweede volwaardige ingang voor de bibliotheek. Alsof daar de deur plat gelopen wordt. Het zal wel weer een ander potje zijn...

Het lijkt erop alsof onder aanvoering van de VVD de financiën een doel op zichzelf zijn geworden en er vergeten wordt om te kijken naar wat echt waarde heeft voor onze inwoners. Natuurlijk moeten onze financiën op orde blijven, zodat Bunschoten zelfstandig kan blijven. En dat zijn ze, sterker nog, er is nog steeds ruimte over!

Wanneer ik een fiets op Marktplaats zet wil ik uiteraard een zo hoog mogelijk bedrag vangen. Maar wanneer mijn minder bedeelde, fietsloze buurman aan de deur komt om de fiets te kopen zal ik die zonder problemen verkopen voor een lager bedrag. De fiets is op deze manier nog veel waardevoller geworden.

Wat mij betreft kijken we zo ook naar het verkopen van de schoolgebouwen en grond. Uiteraard probeer je er een mooi bedrag uit te halen, maar ik denk dat er voor de gemeente veel meer te halen is dan alleen financiële waarde. Vandaar bijvoorbeeld ook het voorstel van de ChristenUnie om te kijken naar een maatschappelijke bestemming voor de Van Amerongenschool.

Graag zou ik zien dat we met elkaar meer aandacht hebben voor wat er echt toe doet. De komende tijd blijf ik me inzetten om met goede oplossingen en doelen te komen.