Weblog Andries Nicolai ‘De continuing story van het speciaal onderwijs’
Op maandag 14 november 2011 kopte de Bunschoter ‘Alle seinen speciaal onderwijs op groen’. Aanleiding vormde een initiatief van de CAP om speciaal onderwijs te vestigen in Bunschoten. Verwezen werd naar situaties in Ede en Houten waar initiatieven zijn ontplooid om kinderen met speciale problemen op te vangen op basisscholen met een dependance voor speciaal basisonderwijs.
Op de kwestie rond het speciaal basisonderwijs ga ik in deze weblog verder niet in, hoewel het interessant genoeg zou zijn. Daarvoor komt nog voldoende gelegenheid, zo is mijn inschatting. Bovendien staat in ‘De Bunschoter’ van 18 november j.l. een ingezonden schrijven van alle (bovenschoolse) directeuren over de invoering van speciaal onderwijs. De invoering van Passend Onderwijs op 1 augustus 2012 en het instellen van 75 samenwerkingsverbanden hebben grote gevolgen voor het basis- en speciaal (basis)onderwijs.
Tijdens de bespreking van de programmabegroting kwam de CAP met een motie over het speciaal basisonderwijs en werd het weer een discussiepunt. Aan de orde kwam onder andere een bijeenkomst die de leden van de commissie samenleving hebben bijgewoond in het najaar van 2010 in ‘De Werf’ in Amersfoort, een school voor speciaal basisonderwijs. De leden van deze commissie kwamen daar onder andere met de vraag of er een vorm van speciaal onderwijs mogelijk zou zijn in Bunschoten. Daarover is breed gesproken tijdens die bijeenkomst. Resultaat was dat de commissieleden te horen kregen dat het realiseren van speciaal onderwijs geen haalbare kaart is in ons dorp.
Helaas is dit nooit publiekelijk teruggerapporteerd tijdens een bijeenkomst van de commissie samenleving. Daardoor is er ook niet een soort balans opgemaakt.
Waar het me in deze weblog om gaat is het gedrag van de vertegenwoordiger van de SVP, Peter Frans Koops en de verslaglegging in ‘De Bunschoter’ tijdens het bespreken van dit onderwerp in de raad van 3 november. Koops gaf aan dat er weinig belang moest worden gehecht aan de bijeenkomst die de commissie samenleving in Amersfoort had bijgewoond. Zijn argumenten waren: ‘Die school heeft een eigen belang en daar moet je door heen prikken. Ze zijn bang om kinderen kwijt te raken’.
Een zeer suggestieve opmerking, waarbij de indruk wordt gewekt dat de aanwezigen alleen maar oog hadden voor de belangen van hun eigen school. Nu waren er inderdaad vertegenwoordigers van de school aanwezig. Maar er was in ieder geval ook iemand die op geen enkele manier verbonden was met basisschool ‘de Werf’. Dat was dhr. H. Keesenberg. Hij is landelijk coördinator geweest van WSNS (Weer Samen naar School) en is nu coördinator voor Passend Onderwijs. In die hoedanigheid adviseert hij scholen die willen fuseren en scholen die nadenken over de samenwerking tussen basis- en speciaal onderwijs.
Hij heeft geen enkele binding met ‘De Werf’, geen enkel eigen belang en juist hij was degene die uitgesproken negatief was tijdens het werkbezoek over de mogelijkheden. En dat onderbouwde hij ook.
Als fractievoorzitter heb ik tijdens de bespreking in de raad ook gewezen op het feit dat juist Henk Keesenberg negatief was over het vestigen van speciaal basisonderwijs in Bunschoten.
En wat vaker het geval is bij de heer Koops, gebeurde ook nu. Hij ging gewoon niet in op dit feit, negeerde het en ging fijnzinnig glimlachend door met zijn beotoog en deelde ondertussen nog een sneer uit aan het raadslid van de ChristenUnie Emmy van Twillert.
Terwijl verschillende raadsleden bevestigend knikten toen ik dit punt inbracht.
Vervolgens is het dubbel pijnlijk dat ook ‘De Bunschoter’ deze woorden niet in de verslaggeving een plaats geeft. Er staan veel meningen in, terwijl een naar mijn idee uiterst relevant feit gewoonweg wordt genegeerd.
Nu wordt, ten onrechte, de indruk gewekt dat de leden van de commissie om de tuin werden geleid door een stel mensen die alleen maar het eigen belang voor ogen hadden. En wat het meest kwalijk is, is dat mensen die tijd investeerden om commissieleden voor te lichten, op deze manier nog een trap nakrijgen.
Over ethiek en verbonden zijn met de joods-christelijke traditie gesproken!
- Labels