Barmhartig beleid!

boodschappen.jpgdonderdag 14 januari 2021 20:06

7 Januari stelde de ChristenUnie Bunschoten in de commissie samenleving vragen over de bijstandsfraude. Tijdens het kerstreces stonden de kranten vol van een fraudezaak in de gemeente Wijdemeren. Een moeder bracht haar dochter boodschappen omdat zij alleen van de bijstand niet voldoende inkomen had. Dit was blijkbaar niet toegestaan. Als christenUnie schrokken wij van dat bericht. Zou dat in Bunschoten ook kunnen gebeuren?

Hoeveel moeders, vaders doen er boodschappen voor hun kinderen in een moeilijke situatie? Veel diaconieën ondersteunen gemeenteleden. Dan nog alle kerstpakketten die door inwoners en stichtingen gebracht worden bij minderbedeelden! Alle andere mensen die presentjes brengen om deze mensen te ondersteunen. De angst slaat je om het hart als dat werkelijk gezien wordt als fraude.

Natuurlijk vinden wij ook dat fraude niet toelaatbaar is. En dat zeker aangepakt moet worden. Maar laat de goede niet lijden onder de kwaden.

De beantwoording van het college stelde ons wel gerust. In onze gemeente wordt er geen jacht gemaakt op dit soort zaken. Ook kennen de cliënten de regels die gesteld worden om bijstand te ontvangen. Maar wettelijk gezien is dat niet voldoende. In de participatiewet staat dat wij streng zullen toezien op fraude.

Blij zijn wij dus dat de ChristenUnie in Den Haag komt met een voorstel voor een spoedwet waardoor gemeenten barmhartiger kunnen zijn voor mensen in de bijstand. Wij hopen op veel medestanders voor deze spoedwet.