Algemene Beschouwingen - financiële kaders voor de komende jaren

hart voor Bunschoten_squarevrijdag 06 juli 2018

De raadsvergadering van donderdag 5 juli stonden in het teken van de algemene beschouwingen. Alle partijen gaven hun visie voor de komende vijf jaren. Als ChristenUnie hebben we uitgebreid gesproken over de financiële situatie van de gemeente en de tekorten in het sociaal domein. Op een later moment zullen we nog terugkomen op de belangrijkste zaken die in de vergadering besproken zijn.

Financieel gaat het namelijk steeds beter, en dat is erg mooi! Maar, we zien ook de dat de kosten van de zorg steeds verder toenemen. Als gemeente moeten we zorgen dat we de juiste zorg kunnen blijven bieden aan mensen die dat nodig hebben. Dat betekent dat we nu voorzichtig met de financiële ruimte om moeten gaan, en niet alles moeten uitgeven. Maar geld reserveren voor de zorg.

Ook hebben we de vinger gelegd bij de stankoverlast van de biogascentrale en het groeiende fonteinkruid in het randmeer. Beide problemen veroorzaken veel overlast en duren al te lang voort. Als gemeenteraad hebben we het gevoel dat we hier niets tegen kunnen beginnen, terwijl veel inwoners veel overlast ervaren. Deze onderwerpen moeten we stevig op de agenda zetten, zowel provinciaal als landelijk en zullen ook de komende maanden terug komen.

We kijken terug op een constructieve vergadering, waarin we zowel als coalitie, als ook met de oppositie constructief konden samenwerken.;

Download hieronder de volledige bijdrage van Alma Broekmaat.

Algemene beschouwingen juli 201845,3 kBapplication/pdfdownload