Reactie fractie op demonstratie KOZP en XR

CU-Logo-Bunschoten-RGB-SocialMediaPF.png
Door ChristenUnie Bunschoten op 12 januari 2024 om 09:53

Reactie fractie op demonstratie KOZP en XR

Als onderdeel van onze democratie is het onze taak als gemeenteraad om de belangen van de bevolking te vertegenwoordigen. We luisteren naar meningen, onderzoeken feiten, stellen richtlijnen vast en houden toezicht op het bestuur. Binnen de werkwijze van de gemeenteraad zijn er verschillende manieren voor alle inwoners om hun stem te laten horen. Iedereen kan inspreken tijdens vergaderingen, brieven schrijven, opiniestukken maken voor de pers of een gesprek aanvragen. Gelukkig leven we in een vrij land.

Het is echter belangrijk dat dit alles binnen de vastgestelde regels gebeurt. Het horen en geven van meningen moet binnen de wet gebeuren.
Dat de mensen van groepen zoals KOZP en XR meenden te moeten demonstreren tijdens de raadsvergadering om zo een gesprek af te dwingen,keuren we af en was ook niet nodig. Als er op een andere manier gevraagd was om een gesprek, was dat er zeker gekomen. Tegelijk moet het gesprek vooral eerst in de samenleving plaatsvinden en niet alleen in de politiek, de politiek kan wel faciliteren. Het gaat namelijk over een onderwerp waar cultuur, discriminatie en een kinderfeest samenkomen. Wij vinden dat dit een maatschappelijke discussie is. Zoals we het een goede zaak vonden dat destijds de scholen gezamenlijk een besluit namen over de kleur van de pieten, vonden we het nu ook goed dat de organisatie van de intocht dit besluit nam. In Bunschoten zijn er stappen gezet, zodat het Sinterklaasfeest een feest voor onze kinderen kan blijven. Dat is wat ons betreft het belangrijkste. Afdwingen van standpunten door protesten dragen wat ons betreft niet bij aan de maatschappelijke discussie en de stappen die gezet zijn. Met elkaar in gesprek gaan is goed en belangrijk. Luisteren naar elkaars zorgen en meningen en samen zoeken naar oplossingen is de kracht van onze democratie. Dit vraagt betrokkenheid en tact van alle partijen. We zijn net uit de kerstperiode gekomen, het einde van een jaar en het begin van een nieuw jaar. Laten we streven naar vrede voor elkaar.