Budget duurzaamheidslening verhoogd!

Gerine Hartog
Door Gerine Hartog op 13 oktober 2022 om 10:13

Budget duurzaamheidslening verhoogd!

Met de stijgende energieprijzen maken veel mensen zich zorgen of zij hun energierekening wel kunnen betalen. Ook de ChristenUnie Bunschoten maakt zich hierover zorgen. We willen dat niemand deze winter in de kou staat.

De landelijke overheid is bezig met het nemen van maatregelen om mensen financieel te compenseren.

Daarnaast zien we dat veel inwoners deze prijsstijgingen aangrijpen om hun huis verder te verduurzamen. Een goede zaak, want wat je bespaart of je niet te betalen. Dat is dus sowieso winst!

De gemeente heeft een duurzaamheidslening waar inwoners gebruik van kunnen maken. Zo kun je voor de aanschaf van zonnepanelen of het isoleren van je huis een duurzaamheidslening aanvragen. Dan kun je nu al je huisverduurzamen en spreid je de kosten over een aantal jaren uit.

Jaarlijks is er een budget voor deze duurzaamheidsleningen. We zagen dat door het toenemende aantal aanvragen dit budet bijna op is. De ChristenUnie vindt dat we juist nu zoveel mogelijk inwoners moeten helpen om hun huis te verduurzamen.

Daarom heeft Gerine Hartog namens de ChristenUnie tijdens de raadsvergadering het voorstel gedaan om het budget voor de duurzaamheidslening op te hogen, zodat er meer leningen verstrekt kunnen worden. Het college heeft hier gelukkig positief op gereageerd. Het budget voor dit jaar wordt verhoogd en ook voor volgend jaar wordt gekeken of er verhoging nodig is.

Zo helpen we graag onze inwoners in het verduurzamen van hun huis, en daarmee het verlagen van hun energierekening!

Labels: