Bijdrage fractie Christen Unie vergadering gemeenteraad Programmabegroting 2012

zaterdag 05 november 2011 12:45

Meneer de voorzitter, collegeleden, leden van de raad en alle andere aanwezigen in deze raadszaal,

Na de bespreking en vaststelling van de kadernota in mei staat vandaag op de agenda de bespreking van de programmabegroting die het college de raad heeft aangeboden.

Het is belangrijk om vast te stellen dat we dat doen in een wereld, waarin de laatste tijd slechts aandacht schijnt te zijn voor twee woorden, namelijk: financiële crisis. Er gaat geen week voorbij of een groot deel van de tijd van de journaals en actualiteitenrubrieken staat de financiële crisis en vooral de crisis in de euro landen centraal. Ook in Nederland ontkomen we er niet aan. Het gaat om miljarden en om een hoeveelheid geld waarvan we ons nauwelijks een voorstelling van kunnen maken. De suggestie die ervan uit kan gaan is dat het alleen maar gaat om financiën en economie. En ook wij worden er door beïnvloed. Ook in onze gemeente zijn woorden als bezuinigen, reserves opbouwen en uitbreiden en de broekriem aanhalen belangrijke woorden.  Het is mooi te constateren dat ondanks deze zware tijden het is gelukt een begroting te presenteren die ook in meerjarenperspectief sluitend is.

Maar er is meer in deze wereld en het is goed om daar ook juist oog voor te hebben. Geluk wordt niet alleen bepaald door rijkdom en geld, maar heeft veel meer dimensies.

Juist in deze week waarin het gisteren dankdag was komt dat dichtbij.

Juist als fractie van de ChristenUnie zouden we u daarop willen wijzen.

We hebben echter afgesproken met elkaar dat de bijdrage van de verschillende fracties zich vooral zal richten op de programmabegroting die het resultaat is van datgene wat we tijdens de kadernota in mei hebben afgesproken en waarover besluiten zijn genomen.

Dat is de inzet en daar gaan wij als fractie van de ChristenUnie ook voor. Dat betekent dus geen lange visionaire betogen of beschouwingen, maar to the point zaken doen.

Dat ontwikkelingen snel kunnen gaan is de afgelopen maanden wel gebleken. Liet de meicirculaire nog een gunstig beeld zien, uit de septembercirculaire werd duidelijk dat we op zoek moesten naar aanvullende bezuinigingen. Complimenten voor het werk van het college en de ambtenaren die het voorbereidende werk in relatief korte tijd hebben gedaan. Mooi en terecht dat de aanvullende voostellen naar aanleiding van de laatste circulaire ook nog konden worden meegenomen in de voorstellen die nu op tafel liggen.

Een vorm van slagvaardig en snel reageren op ontwikkelingen die zich voordoen.

Grote lijn is dat de fractie van de ChristenUnie akkoord gaat met het raadsvoorstel dat het college heeft gepresenteerd n.a.v. de septembercirculaire.

Wij kunnen ons vinden in de voorstellen die het college doet onder punt 2 om de bezuiniging van € 221.000,- op te vangen. We hebben er wel een kanttekening bij. Duidelijk wordt dat het onderdeel sociale zaken hier een belangrijke bijdrage heeft geleverd. Het is mooi dat dit onderdeel op dit moment een bijdrage kan leveren, maar we achten het niet uitgesloten dat op termijn deze onderdelen vanwege de deregulering en al nieuwe wetgeving die op het terrein van zorg en werken naar vermogen op de gemeente afkomt wel juist veel meer dit geld zullen vragen dan nu het geval is. Wat dat betreft zou dit onderdeel ook wel eens de proef op de som kunnen zijn hoe we ons als samenleving gaan ontwikkelen. Als je leest op welke manier onze buurgemeente Amersfoort hiermee bezig is dan worden daar voor mensen die problemen hebben pijnlijke en harde maatregelen genomen. In zo'n situatie zal ook blijken in hoeverre het individualisme dat kenmerkend is voor onze huidige maatschappij een minder sterke rol gaat spelen en we een bijdrage willen leveren aan de sociaal zwakkeren. Duidelijk is in ieder geval dat het sociale klimaat sterk onder druk staat.

Voorzitter er wordt regelmatig aandacht gevraagd voor de financiële positie van de gemeente Bunschoten. Die zou minder florissant zijn en ook in deze raad klinken geluiden die duidelijk moeten maken dat we er niet goed voorstaan. Keer op keer blijkt en de neiging en de daden zijn er ook bij het college om zoveel mogelijk bedragen weg te schuiven naar de algemene reserves.

Laten we echter uitgaan van de feiten vanuit deze begroting die ook laten spreken.

¨      De gemeente is in de ranking van de gemeenten in de provincie Utrecht gestegen naar plaats 10. De commissaris van de koningin gaf ons publiek een compliment in de Mandemaker bij de opening van de Hongdehemel.

¨      We zijn tevreden met het gegeven dat we de komende jaren de algemene reserve aan kunnen vullen met ruim ton.

Ik ga u niet vermoeien met alle cijfers die de onderbouwing vormen van deze cijfers. U krijgt een bijlage dot rond gaat waarin u kennis kunt nemen hoe het ons op basis van deze begroting lukt om de algemene reserve uit te bouwen.

Per saldo levert dat een bedrag op van € 860.000,- wat we de komende jaren aan de algemene reserve toe kunnen voegen.

Daarmee zijn we met dit verhaal naar het idee van de Christen Unie op de goede weg. Interessant is trouwens het gegeven dat we naar het oordeel van de provincie moeten uitbreiden van een bedrag van 2 naar 3 miljoen in de algemeen reserves. Dat hangt samen met het gegeven of je een statische gemeente bent waarbij een richtbedrag geldt van € 50,- per inwoner, terwijl wanneer je een dynamische gemeente dit bedrag € 150,- bedraagt. En wij zijn een dynamische gemeente volgens de provincie.

Dat houdt in voorzitter, dat de ChristenUnie de noodzaak niet inzet om versnelt de reserves te verhogen. De verhoging ervan zit immers in de pijplijn.

Het beleid om de beschikkingen ten gunste van de exploitatie terug te dingen staat goed op de rit. Wat in de vorige periode is opgestart wordt in deze periode door dit college op een goede manier gecontinueerd.

Het versneld overhevelen naar de algemene reserves heeft echter naar het oordeel van de fractie van de ChristenUnie ook keerzijden:

Op het moment dat je geld weg gaat pompen, terwijl de vraag is of dat een hoge urgentie heeft, betekent dat wanneer je moet bezuinigen het ten koste gaat van de voorzieningen en instellingen die we subsidie gegeven. Neem bijvoorbeeld de exercitie die we hebben gehad met het zwembad, subsidies voor de bibliotheek. Uit het recente schrijven van de directeur van de bibliotheek wordt duidelijk dat er grenzen worden bereikt, terwijl we nog een bezuinigingsronde hebben te gaan. Deze operaties treffen indirect ook onze eigen burgers. En de korting op de muzieksubsidies en de jeugdsportsubsidies treffen burgers direct.

Een andere mogelijkheid is de inkomsten te verhogen via de OZB. Maar ook dat heeft directe consequenties voor de burger, die ook al op andere manieren wordt getroffen door overheidsmaatregelen of door andere ingrepen, zoals de pensioenen die onder druk staan.

En dan heb ik nog niet eens genoemd dat er ook gewerkt moet blijven worden. Voor de ambtenaren moet er voldoende werk en uitdaging overblijven om goed te kunnen werken. Dat betekent dat er een stuk spanning zit tussen bezuinigingen enerzijds en het vergroten van de reserves anderzijds.De ChristenUnie wil dan ook aandacht vragen voor het feit, dat ‘werkzaamheden uitstellen’ kan leiden tot demotivering van ambtenaren, die het voorbereidende werk vaak al verricht hebben.

De fractie van de ChristenUnie hecht echter belang aan een goede financiële positie van onze gemeente, omdat dat de mogelijkheden biedt om goed beleid te ontwikkelen vanuit een solide financiële basis. Maar het zal duidelijk zijn dat we goed op de rit zitten en dat we van de burgers niet meer vragen dan strikt noodzakelijk is.

Dat het belangrijk is kritisch ook te kijken naar datgene wat we doen is voor ons wel belangrijk.

Met betrekking tot het onderzoek naar de uitbreiding van het gemeentehuis zouden wij u mee willen geven daarbij ook te kijken naar het zgn. nieuwe werken. Daarbij is het onze verwachting door iets rekening te houden met werkplekdeling het mogelijk niet nodig is om het gemeentehuis uit te breiden. We komen samen met de CAP, het CDA en de VVD met een motie. In dit kader is het goed nog even de aandacht te vragen voor de uitbreiding van de formatie op het gemeentehuis (pag.11). Daar wordt gesteld dat er jaarlijks bij groei de formatie met 1 fte wordt uitgebreid. Het is ons, ondanks vragen,  nog niet duidelijk of die uitbreiding ook is gerealiseerd in deze begroting.

We zijn positief over de lastendruk die voor de burger gelijk blijft (OZB [verhoging 7-8% ] en reinigingsrecht [verlaging 8 ½ % ) Iets wat goed uitgewisseld kan worden en waardoor de burger niet meer hoeft te gaan betalen (pag. 117 e.v.)

We komen samen met het CDA en CAP ook met een motie over het investeren in mensen in onze gemeente die permanent een beroep doen op de bijstand. Het is de moeite waard om te proberen de mensen die moeite hebben een baan te vinden ze te activeren.

We blijven het jammer vinden dat we in dit huis geen draagvlak hebben gekregen voor onze voorstellen over duurzaamheid. We komen in de loop van dit jaar echter terug met aanvullende vorstellen.

Meerjareninvesteringsplan

Kuststrook Westmaat. We zijn blij dat dit onderdeel in 2012 wordt gerealiseerd. Iets wat de status van het gebeid sterker zal maken en dat toilet- en douchevoorzieningen op het strandje worden gerealiseerd.  Over citymarketing gesproken.

Gemeentewerf

We gaan akkoord met onderzoek naar de locatie gemeentewerf te doen.

We vinden als fractie het wel belangrijk om dit uit te voeren in samenhang met de verschillende onderdel: overlaadstation, gemeentewerf en de van Amerongenschool.

We gaan ervan uit dat de rapportage die destijds over de brandweer is geschreven in het onderzoek wordt meegenomen evenals de ARBO eisen waaraan de brandweerkazerne moet gaan voldoen

Tegelijk hebben we als fractie ook een voorbehoud als we kijken naar de investering die dit mogelijk gaat vragen.

In een tijd waarin we op alles moeten letten en we de reserves willen verhogen is het zeer de vraag of een investering van 3 – 5 miljoen op zijn plaats is en uitstel niet geïndiceerd is. Daarover zullen we als raad na het onderzoek een besluit moeten nemen.

Ik kom tot een afronding.

De bakens voor 20112 zijn uitgezet, de kadernota is verwerkt en in beleid geoperationaliseerd. Daar willen wij als fractie aan meewerken en ook onze schouders er onder zetten.

We wensen en bidden iedereen met zijn of haar eigen verantwoordelijkheid daar ook kracht en wijsheid bij. In het besef dat we kunnen en mogen bijdragen aan de ontwikkeling van onze gemeente en daarin ook samen een stuk verantwoordelijkheid nemen voor alle inwoners van onze gemeente.

Motto: Mogelijk werken we over een jaar met een eigen Ipad. Wij spreken de hoop uit dat onze afspeellijsten voor onze gemeente Bunschoten voor een belangrijk deel mogen overeenstemmen.

Namens de fractie van de Christen Unie. Andries Nicolai

Reacties op 'Bijdrage fractie Christen Unie vergadering gemeenteraad Programmabegroting 2012'

hai2017
Geplaatst op: 05-07-2017 08:54 Quote