Wordt deze e-mail niet goed weergegeven? Klik dan hier om hem online te bekijken

Nieuwsbrief september 2021 - start van het nieuwe seizoen!

Beste leden,

Het nieuwe seizoen is begonnen en de eerste ronde vergaderingen zit er weer op. In deze nieuwsbrief lees je met welke onderwerpen de fractie de afgelopen weken bezig is geweest.

Naast het gewone raadswerk zijn we ook druk bezig met de voorbereidingen voor de verkiezingen. Het selectieproces voor de kandidatenlijst is in volle gang. En ook het verkiezingsprogramma begint steeds meer vorm te krijgen. We zijn met allerlei mensen in gesprek om een zo breed mogelijk gedragen programma te schrijven. Natuurlijk horen we ook graag van jullie als leden van de ChristenUnie wat er volgens jullie in het programma moet komen te staan. Verderop in de nieuwsbrief staat een uitnodiging voor een bijeenkomst waar we jullie hopen te ontmoeten.

Denk met ons mee over de toekomst van ons dorp!

Hartelijke groet,

Alma Broekmaat

Inhoudsopgave

1. Inspiratiemeeting verkiezingsprogramma
  2. Terrassen op het Spuiplein
  3. Locatie dagbesteding Sherpa
  4. Onderzoek langere grafrust
  5. Vuurwerkoverlast

1. Deel jouw ideeën voor de toekomst van Bunschoten!

De voorbereidingen voor het verkiezingsprogramma zijn in volle gang! De programmacommissie is in gesprek met allerlei inwoners om tot een mooi en vernieuwend programma te komen.

Daarbij hebben we jouw input ook nodig! Heb je ideeën over de toekomst van ons dorp? Zijn er kansen die de gemeente moet grijpen of zijn er problemen die de lokale politiek echt moet oplossen? Laat het ons weten op de Inspiratiemeeting van 12 oktober. Tussen 19:30-20:30 uur kun je binnenlopen in de Zuiderzeezaal van de Mandemaaker en jouw idee aan ons meegeven.

Belangrijk om dit te doen, want het verkiezingsprogramma is van ons samen!

2. Terrassen op het Spuiplein

Door de Coronamaatregelen is het Spuiplein de afgelopen zomers gebruikt om de terrassen extra ruimte te geven. De markt is verplaatst naar het gebied buiten het plein. Inmiddels is gebleken dat er ook na afschaffing van de Coronamaatregelen veel behoefte is aan die extra ruimte voor de terrassen.

Daarom heeft de horeca gevraagd om samen met gemeente, markthandelaren en winkeliers te onderzoeken hoe we de markt zo kunnen inrichten, dat er extra ruimte is voor de terrassen, en ook de markthandelaren en winkeliers tevreden zijn. Ook vroeg de horeca om de terugplaatsing van de markt nog even uit te stellen en het resultaat van het onderzoek af te wachten.

De ChristenUnie wilde graag gehoor geven aan deze oproep en diende een motie in, die helaas niet gesteund werd door de andere partijen.

Lees hier meer over ons voorstel.

3. Zoektocht naar locatie dagbesteding Sherpa

Voor de zomer trokken we bij de wethouder aan de bel dat de dagbesteding van Sherpa met spoed een nieuwe locatie nodig heeft.

Dankzij het agenderen van dit punt werd er snel een nieuwe locatie gevonden bij het Rode Kruis. Helaas blijkt dit van korte duur te zijn en is Sherpa weer op zoek naar een locatie. Tot die tijd vindt er geen dagsteding plaats.

Heb jij een idee of tip? Laat het ons weten via fractie@bunschoten.christenunie.nl

4. Onderzoek langere grafrust

Tijdens de afgelopen gemeenteraad hebben we als ChristenUnie een raadsvoorstel gesteund om het aantal graven op De Akker uit te breiden.Door de begraafplaats anders in te richten wordt er ruimte gecreëerd voor bijna 300 extra graven. Deze uitbreiding maakt langere grafrust in de toekomst mogelijk.

Er wordt ook een onderzoek gestart naar de mogelijkheid grafrust voor onbepaalde tijd. Nu is het mogelijk om een graf te kopen voor 30 of 60 jaar. Daar zou dus de mogelijkheid voor onbepaalde tijd bij kunnen komen. Het onderzoek moet leiden tot een raadsvoorstel wat waarschijnlijk begin 2022 besproken zal worden. Dan zal blijken wat de mogelijkheden, consequenties en kosten zijn van grafrust voor onbepaalde tijd, zodat we als raad een weloverwogen keuze kunnen maken.

5. Vuurwerkoverlast

Elk weekend is het raak: vuurwerk. En dat veroorzaakt veel overlast. Als fractie worden we hier vaak op aangesproken met vooral de vraag: waarom doet de gemeente hier niets aan? In de commissie Bestuur en Middelen hebben we vragen over al dit vuurwerkoverlast gesteld.

Het is belangrijk dat wanneer je ziet dat er vuurwerk afgestoken wordt, je hiervan een melding maakt. Als er geen melding gedaan wordt, kan de politie niets doen. Het college zal duidelijker communiceren hoe meldingen gedaan kunnen worden.

Save the date: 24 november

Op woensdagavond 24 november is de ledenvergadering van de ChristenUnie Bunschoten. Tijdens deze vergadering worden de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma besproken en vastgesteld. Reserveer deze avond alvast in je agenda!

Contact met de fractie

Wil je aandacht vragen voor een onderwerp of in contact komen met de fractie, dan horen wij dat heel graag! Dit kan door een mailtje te sturen of telefonisch contact met ons op te nemen.

Onze contactgegevens vind je hier.

Like onze Facebookpagina en volg ons op Twitter voor het actuele nieuws!

Wijzig e-mailadres | Afmelden van deze nieuwsbrief
footer-linksVolg ons op TwitterVolg ons op Facebookfooter-rechts