Kosten van de zorg beperken, maar goede zorg heeft de hoogste prioriteit

hart voor Bunschoten_squaremaandag 11 maart 2019

De ChristenUnie wil de kostenoverschrijdingen in de zorg eerst proberen op te lossen door te kijken of het mogelijk is om de kosten te beperken. Maar voor ons is er wel een duidelijke grens: onze inwoners moeten de zorg blijven krijgen die ze nodig hebben. Als dat door de bezuinigingen niet meer zou kunnen, dan gaan wij andere oplossingen zoeken. Dat kan door op zaken buiten de zorg te bezuinigen of door de belastingen wat te verhogen. Want: lage lasten zijn voor de ChristenUnie heel belangrijk, maar goede zorg vinden wij nog belangrijker.

De afgelopen periode is er door gemeenteraad veel gesproken over de stijgende kosten van de zorg (het sociaal domein). De kosten zijn nu al een aantal jaar gestegen. Inmiddels komen we als gemeente niet meer uit met de vergoeding die wij van de overheid krijgen voor de zorg.

Dat is een probleem waar we aan moeten werken. Daar zijn alle partijen in de gemeenteraad het over eens. Toch zien we wel verschillen tussen de partijen. Dit kwam tijdens de afgelopen gemeenteraadsvergadering duidelijk naar voren.

Er is door alle partijen afgesproken dat we als gemeenteraad een discussie gaan voeren over de mogelijkheden om de kosten van de zorg terug te dringen. Het CDA heeft de afgelopen raadsvergadering een motie ingediend om de uitgangspunten van deze discussie scherp te stellen. Eén van de uitgangspunten was dat de overschrijdingen in de zorg opgelost moeten worden door bezuinigingen op de zorg. De oplossing moet niet gezocht worden in het verhogen van de belastingen.

De ChristenUnie heeft daarover een genuanceerder standpunt dan de andere partijen. Ook wij vinden dat we eerst de oplossingen moeten zoeken in de zorg zelf. Als er kostenoverschrijdingen zijn, dan moeten we proberen die terug te dringen. We gaan er serieus mee aan de slag om daar oplossingen voor te vinden. Daarom hebben wij de motie gesteund.

Maar we hebben wel een nadrukkelijke kanttekening gemaakt. Wat ons betreft is er namelijk wel een grens aan het bezuinigen op de zorg. Als blijkt dat de bezuinigingen ertoe leiden dat onze inwoners onvoldoende zorg krijgen, dan zullen wij dat niet accepteren. Dan moeten we andere oplossingen zoeken. Dat kan door bezuinigingen op andere activiteiten van de gemeente, maar het kan ook door de belastingen (OZB) wat te verhogen. Wij horen nu bij de Top 10 van gemeenten met de laagste belastingen in Nederland. Dat willen wij graag zo houden, maar niet ten koste van slechte zorg. Daarom houden wij in de discussie over de zorgkosten nog alle mogelijkheden open.

Ons uitgangspunt is dat er voldoende zorg moet blijven voor mensen die daar terecht een beroep op doen. Er zijn veel ouderen, zieken en gehandicapten die onze hulp hard nodig hebben. Er zijn veel jongeren met psychische problemen. Die mensen moeten wij blijven helpen. Ook voor de ChristenUnie zijn lage lasten belangrijk, maar goede zorg vinden wij nog belangrijker.