eemdijkoost.png
Gerine Hartog
Door Gerine Hartog op 31 maart 2023 om 10:29

Voor de (d)raad - de Bunschoter 31 maart

Als ChristenUnie zijn we aan het bouwen, met oog voor elkaar. Hoe we dat doen? Ik neem jullie graag mee!

Bouwen op Eemdijk

Als Dieker ben ik natuurlijk trots op ons mooie dorp Eemdijk. Het is er heel fijn, gemoedelijk en landelijk wonen. We zijn een kleine dorpsgemeenschap met drie kerken, een eetcafé en niet te vergeten onze eigen School met de Bijbel en dat heeft zo zijn charme. De afgelopen jaren is er niet meer gebouwd en dat laat zijn sporen zien. We hebben veel jeugd naar Bunschoten zien vertrekken omdat er geen huizen beschikbaar waren op Eemdijk. We zijn dan ook heel blij voor ons mooie dorp met de geplande nieuwbouw op Eemdijk. Deze nieuwbouw is nodig voor het behoud van de school maar ook voor de levendigheid van het dorp. De ChristenUnie zet zich al een tijd in voor inwoners die binding hebben met Eemdijk om twee maanden voorinschrijving te kunnen op krijgen zoals dat ook in 2013 het geval was. Zo maken de Diekers als eerste kans op een huis op Eemdijk. De volgende keer hoop ik te kunnen schrijven over de start van de bouw.

Bouwen voor de jeugd

Als je door het dorp rijdt langs het skatepark dan word je toch blij van alle jeugd wat hier zich verzameld om het goed en fijn te hebben met elkaar. Het is een plaats van geweldig kunnen skaten maar ook van ontmoeting en saamhorigheid. Wat heeft de jeugd het goed gedaan om met hun wens en plan naar het gemeentebestuur te komen. Door deze actie ligt er nu een mooi skatepark.

Bouwen aan relaties

Het is pittig geweest de afgelopen jaren met corona. Contacten werden steeds minder en dat werd door iedereen gemist. Wat is het fijn dat het allemaal weer mogelijk is in familie en vriendenkring. Ook voor ons als ChristenUnie fractie geeft het weer mogelijkheden en die hebben we gelijk opgepakt. Zo brengen we geregeld werkbezoeken, zoals onlangs aan zorgcentrum de Haven en het Repaircafé. Doel is om te horen hoe het gaat en hoe we als gemeente naast organisaties kunnen staan en kunnen samenwerken om zo samen ons dorp mooier te maken. Ook een bezoek aan de fractievergadering is weer een mogelijkheid, zo hebben we de afgelopen maanden verschillende bezoeken van inwoners gehad die hun zorgen of plannen met ons wilden delen, Het is goed om te merken dat we elkaar daarin kunnen vinden en laten we niet de spontane gesprekken op straat vergeten.

Bouwen voor starters en senioren en sociale huur

Er worden te weinig starterswoningen, woningen voor senioren en sociale huurwoningen gebouwd. Hierdoor zorgen we als bestuur niet goed voor onze inwoners. Gemeenten hebben de opdracht gekregen om in de toekomst 30% sociale huurwoningen te bouwen. Bunschoten haalt hier maar 14% van. Voor de ChristenUnie is dit veel te weinig. Er liggen er nog steeds kansen bij de Groenschool en de Calvijnschool. Deze zijn zeer geschikt voor starters, senioren en sociale huurwoningen. De coalitie gaat voor de grootste opbrengst en dan kun je hier alleen dure huizen bouwen. Wij blijven ons inzetten voor starters,  seniorenwoningen en sociale huurwoningen op deze locaties.

Bouwen, met oog voor elkaar

Er liggen nog grote uitdagingen voor ons en dat vraagt veel wijsheid en inzicht. Wij blijven ons met het oog omhoog en het hart naar boven inspannen voor ons mooie dorp en haar inwoners.

Labels: , ,